Opdrachtgever: Woonzorgcentrum De Koperhorst, Amersfoort
Betrokkenen: MT en Raad van toezicht, zorgkantoor, gemeente, belastingdienst
Projectbeschrijving
Woonzorgcentrum De Koperhorst heeft oorspronkelijk 88 intramurale plaatsen en 110 woningen. Door de extramuralisering moet de Koperhorst een deel van de AWBZ capaciteit afbouwen. Opgave was om op zoek te gaan naar nieuwe arrangementen en verdienmodellen en te ondersteunen bij de implementatie.
Werkwijze
Omdat er in deze periode al veel op de zorgorganisatie afkwam en De Koperhorst geen grote organisatie betreft, is er gekozen dat de bestuurder, ikzelf en facultatief de controller de regie van het project op ons namen. Wij maakten scenario’s en zetten de lijnen uit. Tegelijkertijd hebben wij twee keer in een gecombineerde bijeenkomst van Raad van Toezicht en Managementteam de resultaten besproken en zijn interactief met elkaar aan de slag gegaan om verdere koers te bepalen en aandachtspunten voor vervolg mee te krijgen.
De eerste sessie hebben we samen een SWOT gemaakt en werden deelnemers uitgenodigd te dromen over innovaties op het gebied van wonen en zorg. De sessie werd beëindigd met het formuleren van kansrijke toekomstscenario’s en de opdracht aan ons deze verder uit te werken (financieel, huisvestelijk, organisatorisch, impact voor cliënt). Sessie twee zijn de belangrijkste scenario’s doorgenomen en zijn we ingegaan op de dienstverlening, de gevolgen voor de facilitaire organisatie en het verder uitrollen van de wijkfunctie. Na de bijeenkomst heeft de bestuurder definitieve keuzes gemaakt wat betreft de toekomstig gewenste arrangementen.
De bestuurder heeft via nieuwsbrieven en bijeenkomsten de Ondernemingsraad, Cliënten/ familie en medewerkers geïnformeerd.
Resultaten
Er is tot definitieve keuzes gekomen wat betreft de doelgroepen en de woon-/zorgarrangementen. Na goedkeuring van zorgkantoor om ook in de toekomst aan 40 cliënten met een ZZP 5 of hoger te verlenen zijn in 2013 al twee extra groepen kleinschalig wonen gerealiseerd. Binnen het verzorgingshuis blijven 50 appartementen over waarbij het scheiden van wonen en zorg gerealiseerd dient te worden. Er is inmiddels een opnamestop voor ZZP 1 t/m 3 en er worden vijf etages omgevormd naar scheiden wonen en zorg: 4 etages huur ten behoeve van Volledig Pakket Thuis (ZZP 4) en 1 etage ten behoeve van herstelzorg/hotelmatige zorg. Zowel het ziekenhuis als de omgeving zijn positief over het nieuwe product herstel. Huidige cliënten met ZZP 1t/m3 wordt gevraagd om vrijwillig over te gaan van een ZZP naar huren met een VPT (reeds goedgekeurd door cliëntenraad).
Verder hebben we alle aspecten uitgewerkt die ik op de uitgebreide checklist ‘Extramuralisering’ had geïnventariseerd. Huurprijzen en servicekosten zijn bepaald, businesscases zijn doorberekend, goedkeuring van belastingdienst is binnen om zorgappartementen als onzelfstandige woning te mogen verhuren, gemeente staat positief tegenover de plannen, per type woon-/zorgarrangement (vijf in totaal) is bepaald wat in het betreffende verplichte basispakket zit en welke zaken facultatief zijn. Ook heb ik per type de huurcontracten en apart de zorg-/dienstverleningscontracten opgesteld (met prijzen). Er is gekozen zoveel mogelijk aan te sluiten bij het standaard huurmodel van de ROZ en deze per contract geschikt te maken voor het doel van de zorg. De contracten zijn reeds in gebruik.
2014 wordt het jaar van verdere doorontwikkeling van ingezet beleid en ben ik betrokken bij het samen met de organisatie ontwikkelen van een nieuw ondernemingsplan.
Interesse in de uitgebreide checklist Scheiden Wonen Zorg, download hem hier.