Opdrachtgever: De Goede Zorg
Betrokkenen: Zorgorganisatie
Projectbeschrijving
Stichting De Goede Zorg in Apeldoorn biedt huisvesting en diverse vormen van zorgverlening aan ouderen. De ouderenzorg bevindt zich in een turbulente omgeving waarin De Goede Zorg een toekomstbestendige positie wil innemen. Er zijn in vergelijking met het verleden meer kansen om zelf invulling te geven aan de zorg, tegelijkertijd zijn de onzekerheden en bedreigingen toegenomen.
Gelet op het voorgaande vindt De Goede Zorg het belangrijk om het huidige beleidsdocument te herijken zodat afgewogen keuzes kunnen worden gemaakt ten aanzien van de toekomst. Er zijn twee beleidsdagen gepland om met dit doel met elkaar aan de slag te gaan. De Goede Zorg heeft Ellen Olde Bijvank gevraagd haar bij deze twee dagen te begeleiden.
Werkwijze
Tijdens de twee beleidsdagen is gewerkt met een diversiteit aan interactieve werkvormen. Op deze wijze zijn deelnemers uitgenodigd hun visie op een aangename en intensieve wijze met elkaar te delen, ontwikkelingen te bespreken, knelpunten uit te diepen en oplossingsrichtingen in kaart te brengen. Hierdoor deden de deelnemers enthousiast mee en waren bereid met de collega’s gedachten en opvattingen uit wisselen. Door deze werkwijze werd de gezamenlijke visie zoveel mogelijk concreet gemaakt en committeerden deelnemers zich aan het resultaat. Onderdelen die tijdens de beleidsdag aan bod zijn gekomen, waren onder meer:
- inventarisatie van de meest relevante kansen en bedreigingen (trends, landelijk beleid, lokale situatie)
- definiëring wat het betekent dat de cliënt centraal staat
- formuleren van de sterkten en zwakten van de organisatie (in relatie tot de kansen, bedreigingen en het uitgangspunt dat de cliënt centraal staat).
- het aanscherpen van de kerncompetenties van De Goede Zorg en hoe zij zich in de markt wil profileren.
- definiëring van de doelgroep(en)
- vertaalslag naar organisatorische consequenties.
Resultaat
Mede door de interactieve werkvormen en doordat Ellen Olde Bijvank nauw samenwerkte met een interne beleidsfunctionaris die eveneens heeft meegeschreven aan het beleidsrapport, ontstond een breed gedragen beleidsdocument. Resultaten die verder zijn bereikt:
- Een toekomstgerichte herformulering van de missie/visie met een vertaalslag naar de organisatorische consequenties.
- Het thema ‘cliënt centraal’ is aangescherpt (rekening houdend met de reeds aanwezige trajecten die in dit kader waren uitgezet).
- Vertaling op welke wijze het ondernemerschap in een toenemend concurrerende omgeving het beste gestalte kan krijgen.
- Alle gestelde doelen zijn Smart gemaakt. Hiermee is er een document ontstaan dat de komende jaren richting geeft en aan de basis kan vormen voor de jaarplannen die erna zullen worden opgesteld.