Opdrachtgever: WZH
Betrokkenen: Zorgorganisatie
Projectbeschrijving
Eind 2014 is WZH op de locatie Schoorwijck gestart met de pilot ‘Scheiden wonen zorg’. Er is inmiddels veel informatie beschikbaar. Deze is echter versnipperd. Ook verloopt de implementatie minder voortvarend dan verwacht. Directie/bestuur heeft daarom een nieuwe projectorganisatie opgezet die verantwoordelijk is om versnelling in dit proces te krijgen en het nieuwe woondienstenconcept binnen Schoorwijck pro-actief verder op te pakken. Vanwege de ruime ervaring van Ellen Olde Bijvank bij de implementatie van nieuwe woonzorgarrangementen, heeft zij haar gevraagd hen daarbij te ondersteunen.
Werkwijze
Er zijn tot nu toe al veel medewerkers betrokken geweest bij het project Scheiden Wonen Zorg. Daarom wordt er voor gekozen het proces zo pragmatisch mogelijk vorm te geven. De meeste werkzaamheden worden uitgevoerd door Ellen Olde Bijvank, samen met projectmanager vastgoed en de locatiemanager. De door Ellen opgestelde checklist ‘Scheiden wonen en zorg’ is het hulpmiddel om geen stap over te slaan. In een periode van ca drie maanden werd de checklist één keer per twee weken met elkaar besproken en zijn taken verdeeld. Op specifieke onderdelen is gebruik gemaakt van de expertise van andere medewerkers. Tussentijd zijn twee extra bijeenkomsten geweest om vorderingen in een bredere setting te bepreken en af te stemmen of er draagvlak is voor de resultaten (huurafspraken, arrangement, prijsstelling, organisatie, communicatie etc). De locatiemanager en de projectmanager vastgoed blijven eindverantwoordelijk voor het project en zijn intern degenen die (tussen)resultaten terugkoppelen aan MT.
Resultaat
Alle stappen van hoofdstap 2 (stap 1 tot en met 7 en alle deelstappen) van de checklist zijn besproken en er zijn voorlopige keuzes gemaakt. Concrete deelresultaten zijn onder meer dat:
• er is getoetst of verhuring op de locatie mogelijk is (bestemmingsplan en huisvestingsverordening);
• er is een second opinion uitgevoerd naar het huidige huur- en zorgverleningscontract;
• het integrale dienstenarrangement is opgesteld, waarbij cliënten kunnen kiezen uit een tweetal arrangementen en waarbij tevens zichtbaar is gemaakt welke consequenties het pakket heeft voor de betaalbaarheid voor cliënten;
• er is helder geformuleerd hoe het toewijzingsbeleid er uit ziet;
• er is goed in beeld gebracht wat nodig is t.a.v. de interne communicatie om de gewenste organisatieverandering te kunnen realiseren (cruciale rol klantbemiddeling; betrokkenheid van medewerkers, cliënten, huurders & vrijwilligers; belang hospitality; gevolgen voor de reorganisatie van diensten; benodigde professionalisering van het registratieproces etc.);
• er zijn afspraken gemaakt t.a.v. de externe communicatie. Naast toenemende inzet van social media valt op dat t.a.v. PR/marketing het belang van goed relatiebeheer met het lokale netwerk van groot belang is (huisartsen, ziekenhuis, gemeente, ouderenbonden, eventueel kerken etc.).