Opdrachtgever: Stichting Elisabeth te Breda
Betrokkenen: Zorgorganisatie
Projectbeschrijving
Door de extramuralisering zal er voor de ABC gemeenten (Breda, Alphen-Chaam) een capaciteitsreductie moeten plaatsvinden. Deze ontwikkeling betekent dat Elisabeth een deel van haar intramurale capaciteit om gaat bouwen tot extramurale zorgappartementen. Het bestuur heeft besloten een pilot te starten door één van de zorglocaties 100% om te bouwen tot zelfstandig wonen. Vanwege de ruime ervaring van Ellen Olde Bijvank op zowel het gebied van vastgoed als zorgarrangementen, heeft zij haar gevraagd hen daarbij te ondersteunen.
Werkwijze
Bij het ontwikkelen van scenario’s in het kader van scheiden van wonen en zorg komt veel kijken; zie de checklist ‘Scheiden wonen en zorg’. Ellen heeft meerdere keren zorgorganisaties bij dit type trajecten begeleid en ook nu is gebleken dat het mogelijk was binnen 3 maanden de genoemde deelstappen te hebben doorlopen. Samen met de betrokken medewerkers hebben is de checklist besproken en zijn taken verdeeld. In een tweewekelijkse cyclus is de Uitwerkingsgroep zeven keer bij elkaar geweest om voortgang te bespreken en tot voorlopige strategische keuzes te komen (vastgoedingrepen, arrangement, prijsstelling, organisatie, communicatie etc). Al deze deelstappen zijn grotendeels door twee interne medewerkers verwerkt in een eindrapport waarin resultaten zijn gebundeld en samengevoegd.
Resultaat
Het eerste resultaat was een SWOT-analyse die voor de locatie was uitgevoerd. Hieruit kwam eenduidig naar voren dat de locatie en organisatie geschikt zijn om op deze locatie rechtstreeks appartementen te gaan verhuren aan cliënten. Daarna zijn alle stappen van hoofdstap 2 (stap 1 tot en met 7 en alle deelstappen) van de checklist besproken en zijn voorlopige keuzes gemaakt. De adviezen uit het rapport zijn door het MT inmiddels overgenomen en intern is er nu de opdracht gegeven om op de betreffende locatie daadwerkelijk tot scheiden van wonen en zorg over te gaan. Concrete deelresultaten zijn onder meer dat:
• de huurprijs is vastgesteld en er is tevens bekend wat gaat worden meegerekend in de servicekosten;
• in beeld is gebracht welke ingrepen nodig zijn om verhuur mogelijk te maken;
• het integrale dienstenarrangement is opgesteld, waarbij cliënten kunnen kiezen uit een drietal type arrangementen: veiligheid, betaalbaar en comfort.
• in- en uitsluitingscriteria om voor een appartement in aanmerking te komen zijn helder geformuleerd;
• voorbereidingen zijn getroffen om betrokken instanties te informeren en om, waar nodig, benodigde goedkeuring te krijgen (gemeente, belastingdienst, College Sanering);
• Ook zijn nog andere thema’s aan bod geweest die verdere professionalisering vragen, denk aan zaken als toewijzingsbeleid, gevolgen voor ICT en bijvoorbeeld een eerste aanzet tot een communicatieplan.