Opdrachtgevers: Platform31, Actiz Aedes Kenniscentrum Wonen Zorg en Actiz
Betrokkenen: Zorgorganisaties, corporaties, brancheorganisatie en kenniscentra
Experiment All-inclusive, nieuw en betaalbaar woonproduct in de verzorgingshuizen
Projectbeschrijving
Binnen het programma Langer Thuis is het experiment All-inclusive georganiseerd. Het experiment is gericht op het ondersteunen van koplopers die bezig zijn verzorgingshuiscapaciteit om te zetten naar een aanbod verzorgd wonen op de particuliere markt. Een groep van 12 koplopers is een klein jaar gevolgd met het in de markt zetten van het experiment All Inclusive. Aan het eind ligt er de opdracht een inventarisatieonderzoek uit te voeren waarin de All Inclusive concepten van de koplopers in beeld worden gebracht. Op basis van de inventarisatie wordt de eindpublicatie voor het experiment opgesteld die antwoord moet geven op de vraag welke concepten in de praktijk haalbaar blijken en wat daarbij belangrijke voorwaarden zijn. Vanwege haar ervaring op zowel het gebied van vastgoed, zorgconcepten als organisatieontwikkeling is Ellen Olde Bijvank gevraagd dit onderzoek uit te voeren..
Werkwijze
Elke koploper brengt een concrete praktijksituatie in waar men rechtstreeks appartementen in het verzorgingshuis gaat verhuren aan particuliere huurders. Om bij de evaluatie voldoende diepgang te bereiken, heeft Ellen eerst een uitgebreide vragenlijst opgesteld. Vragen hebben betrekking op: concept, vastgoed, dienstenpakket, vraag- en kostprijzen, gevolgen voor de organisatie et cetera. Om verder nog wat kleur en achtergrondinformatie te verkrijgen, is tevens met elke koploper een interview gehouden. De reeds ingevulde vragenlijsten vormden de basis en is verder aangevuld met wat er tijdens de interviews nog naar voren is gekomen. Door de gestructureerde aanpak is een grote hoeveelheid aan relevante informatie ontstaan, die daarna in een rapportage is verwerkt als eindresultaat. Deze is met zowel de opdrachtgever als met de 12 koplopers besproken en op onderdelen nog aangevuld.
Resultaat
Het eindproduct is het rapport ‘All-inclusive, nieuw en betaalbaar woonserviceproduct in de verzorgingshuizen’. Het is meer dan een inventarisatie en evaluatie. Het rapport biedt zorgorganisaties en corporaties concrete handreikingen om in de eigen praktijk aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een verdienmodel dat passend is binnen hun eigen context. De conclusies uit het rapport zijn gedeeld tijdens de slotbijeenkomst met 100 deelnemers. Tijdens de slotbijeenkomst zijn op basis van de bevindingen tevens drie adviezen meegegeven aan Marnix Norder van het aanjaagteam Hervorming Langdurige Zorg. Dit aanjaagteam is door het kabinet aangesteld om de lokale en de regionale samenwerking op het gebied van wonen, welzijn en zorg te stimuleren. De adviezen die zijn meegegeven:
1. Tijdelijke financiële ruimte (in het geval van bijzondere overbruggingssituaties)
Menig zorgorganisatie zal vanwege een gespreide vastgoed- en zorgportefeuille financieel uit kunnen komen. Dat geldt echter niet voor elke zorgondernemer, wat niet persé aan de kwaliteit van het ondernemerschap ligt. Maar komt door bijvoorbeeld de wijze van afschrijving, een recente renovatie of de kleinschaligheid van de locatie. Als de gemeente en de lokale gemeenschap toch zo’n verzorgingshuis willen behouden, zou het goed zijn dergelijke huizen wat financiële ruimte te bieden. Te denken valt bijvoorbeeld aan een langere vergoedingsstermijn van de kapitaalslasten of een tragere afbouw van de intramurale capaciteit.
2. Maatschappelijke prestatie = maatschappelijke zekerheid
Menig zorglocatie wenst een combinatie van intramuraal en extramuraal te realiseren. Inkooporganisaties geven echter geen tot weinig zekerheid over toekomstige afname van zorgcapaciteit (zorgkantoor, zorgverzekeraar of gemeente). Daardoor is het lastiger om tot een duurzaam exploitatiemodel te komen. Voor het behoud van een woonvoorziening met 24-uurs aanwezigheid voor de laagste inkomens moet een zorgondernemer een mix maken van individuele bekostiging en collectieve bekostiging. Wanneer dit bewustzijn niet bij de inkopers aanwezig is, zal de ondernemer geen maatschappelijke prestatie kunnen leveren. Het zou goed zijn als het Aanjaagteam hiervoor aandacht vraagt.
3. Blijven monitoren
Bij deze de link naar het eindrapport.