Opdrachtgever: De Koperhorst
Betrokkenen: Zorgorganisatie (MT, CR, OR, verpleegkundigen, RvT)
Projectbeschrijving
Binnen de Koperhorst is de zorgvraag de laatste jaren steeds complexer geworden. Er is hard gewerkt om de kwaliteit te verbeteren en medewerkers goed toe te rusten om met deze zwaardere doelgroep om te kunnen gaan.
Nieuw met de komst van het Kwaliteitskader is dat alle zorgorganisaties eind 2017 een Kwaliteitsplan moeten hebben opgesteld. Tegelijkertijd is het goed te beseffen dat wat iemand onder kwaliteit verstaat sterk kan verschillen. Het Kwaliteitskader biedt ruimte voor eigen interpretatie door zorgorganisaties. Bij de uitwerking van het kader zijn een heldere visie en duidelijke motivatie dan ook erg belangrijk.
De Koperhorst heeft deze uitdaging opgepakt en grijpt deze ‘van buiten opgelegde’ afspraak aan om hun aandacht voor kwaliteit nog een éxtra impuls te geven. Omdat Ellen Olde Bijvank de organisatie al vaker heeft ondersteund en de Koperhorst het Kwaliteitsplan in lijn wilde hebben met het mede door haar opgestelde ondernemingsplan is Ellen gevraagd hen te ondersteunen bij het opstellen van het Kwaliteitsplan.
Aanpak: brede input vanuit medewerkers en het plan moet passen binnen de reguliere P&C cyclus
We zijn gestart met een interactieve bijeenkomst over het Kwaliteitskader waarbij afgevaardigden van de cliëntenraad, verpleegkundigen, OR, MT, bestuurder en RvT aan deel hebben genomen. Alle deelnemers hadden het kwaliteitskader al ontvangen en waren over de inhoud al geïnformeerd.
Door gebruik te maken van verschillende werkvormen en een diversiteit van onderwerpen aan bod te laten komen is veel waardevolle informatie opgehaald. Ook is specifiek stil gestaan bij de mate waarin de visie in het strategisch beleidsplan van de Koperhorst 2015-2020 past binnen het gedachtegoed van het Kwaliteitskader en welke onderdelen er zijn die wellicht kunnen ‘schuren’. Zo ja, hoe willen of kunnen we daar het beste mee omgaan? Van de bijeenkomst is een uitgebreid verslag gemaakt, dat ook nog eens is besproken met de CR, het MT, de RvT en de OR. De resultaten die uit alle inhoudelijke bijdragen naar voren zijn gekomen zijn gebruikt bij het opstellen van het conceptplan.
Belangrijk uitgangspunt bij het opstellen van het Kwaliteitsplan is dat het een integraal onderdeel moet gaan worden van het dagelijkse werk (en niet iets als een aparte opdracht wordt gezien).
Resultaten
- Geconcludeerd wordt tijdens de interactieve sessie dat de Koperhorst op de meeste punten al voldoet aan de thema’s kwaliteit en veiligheid van het Kwaliteitskader. Het gaat nu meer om de puntjes op de i te zetten.
- Het is helder op welke punten we niet geheel voldoen, we kunnen dit uitleggen en kunnen aangeven op welke wijze de Koperhorst hier invulling aan gaat geven.
- Het Kwaliteitsplan legt de ambitie en visie neer voor langere periode en benoemt per thema de belangrijkste speerpunten voor de komende tijd.
- Het plan is dusdanig opgebouwd zodat deze werkwijze niet of nauwelijks extra werkzaamheden met zich mee brengt, terwijl de Koperhorst transparant via bestaande rapportages blijft aantonen hoe zij aan de kwaliteit werken. Beide bestaande documenten (jaarplannen en jaarverslag) zal de Koperhorst qua opbouw en inhoudsopgave laten aansluiten bij de vier thema’s over Kwaliteit en Veiligheid en de vier randvoorwaardelijke thema’s. Deze worden per jaar als bijlage aan het Kwaliteitsplan toegevoegd.
- De rapportage sluit af met een samenvatting van de uitdagingen waar de Koperhorst de komende periode voor staat, welke als handvat dienen bij de nieuwe jaarplannen van 2018.
Quote Irene Vriens, bestuurder de Koperhorst
“Samen denken over, en werken aan, het kwaliteitsplan geeft energie. Ellen heeft geholpen om te denken in kansen en uitdagingen en helder te verwoorden waarom we doen wat we doen vanuit ons eigen zijn.”