Opdrachtgever: Actiz
Betrokkenen: Belangenvereniging en landelijke beleidsorganen
Projectbeschrijving
ActiZ, branchevereniging voor ondernemers in de zorg constateert dat met de komst van de vergaande extramuralisering er veel vragen zijn rondom de verhuur van appartementen. Er blijkt bij leden onder meer verwarring over wat nu precies de kale huurprijs is, wat middels de servicekosten mag worden verrekend en hoe om te gaan met vergoeding voor aanvullende diensten? Het komt nu voor dat zorgorganisaties delen van de servicekosten als huur innen. Hier zitten risico’s aan vast. Actiz wil voorkomen dat zorgorganisaties verkeerde contracten afsluiten waar zij later problemen mee kunnen krijgen. Actiz heeft Ellen Olde Bijvank gevraagd een handleiding op te stellen die helderheid geeft over de verschillende kostensoorten en hoe men tot de juiste berekeningen komt.Projectbeschrijving
Werkwijze
De werkzaamheden werden hoofdzakelijk via deskresearch uitgevoerd. Bij de oorspronkelijke bronnen werd de exacte stand van zaken opgehaald rond het woningwaarderingsstelsel (WWS), servicekosten en de nieuw te verwachten Wmo et cetera. Van alle vier de kostensoorten werd exact uitgewerkt wat er onder wordt verstaan inclusief het in een schema plaatsen. Ook is een inventarisatie uitgevoerd van relevante praktijkvoorbeelden die kunnen bijdragen om de diverse kosten lager te krijgen.
Tussentijds was er af ten toe telefonische afstemming met Actiz om eventuele vragen die gaandeweg opkwamen af te kunnen stemmen. Het definitieve concept is tevens voorgelegd aan experts binnen het Kenniscentrum Wonen Zorg die nog een enkele suggestie hadden voor aanscherping.
Resultaten
Alle bevindingen werden in een maand verwerkt tot een concrete ‘Handleiding ‘Woon-/service-/zorgkosten’ d.d. 17 september 2013. Náást een beschrijving van de vier kostensoorten en hun onderdelen, is één overzichtelijk schema gepresenteerd waarin alle kostensoorten in samenhang zijn weergegeven. Per kostensoort volgt een toelichting (bijvoorbeeld: wat valt er precies onder kleine herstellingen of wat wordt onder de huismeesterfunctie verstaan etc.). Tot slot is ingegaan op hoe zorgorganisaties mogelijkheden hebben om de diverse kostensoorten zo laag mogelijk te houden. Ik heb concrete praktijkvoorbeelden aangereikt waaruit blijkt dat veel zaken ook door vrijwilligers/coöperatieven kunnen worden opgepakt en/of dat er mogelijkheden zijn om de plaatselijke middenstand bij diensten te betrekken. Het laatste hoofdstuk geeft een aanzet voor zorgorganisaties om actiever naar hun eigen services te kijken, de bestaande kosten niet als een statisch iets te zien en op zoek te gaan naar de eigen (on)mogelijkheden in hun werkgebied.
De handleiding werd breed verspreid via de nieuwsbrief aan de leden van Actiz en is daar voor leden nog steeds gratis te downloaden.